Kirjaudu ▼
 

Siirtävätkö suomalaiset mobiilipelaamisen valtikan iOS:ltä Androidille?

10tons
Siirtävätkö suomalaiset mobiilipelaamisen valtikan iOS:ltä Androidille?
10tonsin Trouserheart.
Supercellin eilinen ilmoitus rahasamponsa tuomisesta Androidiin kohautti pelimaailmaa. Vaikka se on merkittävä tapahtuma, se ei ole yksittäistapaus. Suomalaiset ovat eturivissä, kun kypsyvää Android-pelimarkkinaa aletaan rahastaa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Android on maailman ylivoimaisesti yleisin mobiilikäyttöjärjestelmä. Silti on ällistyttävää, että 76 prosenttia mobiilikauppojen liikevaihdosta tehdään Applen App Storessa.

Jäljelle jäävät 24 prosenttia jakautuvat Androidin, Windows Phonen ja pienempien järjestelmien kesken.

Tilanne on Suomessa näihin päiviin asti ollut hyvin samannäköinen. Suomen pelialan kattojärjestö Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen sanoo, että suomalaisista mobiilipeleistä lähes kaikki ilmestyvät iOS:lle. Muut käyttöjärjestelmät ovat tähän asti saaneet versionsa tai sitten eivät.

Päivä, jona
vaakakuppi kääntyi?

Nyt asia saattaa muuttua. Eilen paljastui, että Suomen ja koko maailman mobiilipelien johtotähden Supercellin ja sen Clash of Clans -pelin Android-versio on jo beta-vaiheessa.

Hiltunen arvioi, että tämä tekee Androidista yhä kiinnostavamman. Vaakakuppi saattaa alkaa kallistua yhä enemmän Androidin suuntaan nimenomaan Supercellin esimerkin myötä.

Supercellin laajentaminen Androidiin on mahdollistunut, sillä free to play -pelimalli on lyönyt itsensä läpi myös Androidilla. Kun Supercell on tahkonnut peleillään selvästi yli kaksi miljoonaa euroa päivässä iOS:llä, miksi se ei laajentaisi tätä myös Androidiin? Raha siirtyy pelintekijälle pelin sisällä ostoksia tehtäessä tai mainosnäytöillä, joten Androidia aiemmin vaivannut piratismiongelma ei ole Hiltusen mukaan enää kovin merkittävä.

Pelien tuominen Androidille on tullut merkittävästi helpommaksi. Yhä useammat suomalaiset pelintekijät käyttävät Unity-kehitystyökalua, joka tekee pelin siirtämisestä toisille alustoille yksinkertaista. Hiltunen uskoo silti, että yhtenäinen laitekanta sekä rahakas Applen Appstore pitävät suomalaiset kehittäjät jatkossakin myös iOS:n parissa.

Raha asuu
yhä iOS:ssä

Kaikki suomalaiset pelintekijät eivät ole Supercellin kaltaisia rahakoneita. Pieni helsinkiläinen Grey Area uskoo iOS:ään. Paikannukseen perustuva ja hiljattain lopetettu Shadow Cities -moninpeli oli tarjolla vain Applen käyttöjärjestelmälle. Yhtiö työstää parhaillaan uutta peliä. Julkaisualustana on yhä iOS.

Vaikka Android kasvaa kovempaa erityisesti Aasiassa ja ottaa iOS:ää kiinni lähes kaikilla keskeisillä markkinoilla, voi Grey Arean toimitusjohtaja Ville Vesterisen mukaan kummalla tahansa rakentaa merkittävän liiketoiminnan millä tahansa isolla markkinalla.

– Jos tähtää jenkkimarkkinaan, siellä iOS on kuitenkin vielä vahvempi ja sillä on paremmat liikevaihdot per käyttäjä. Grey Arealla tunnemme iOS:n ja menemme se edellä. Android on mahdollinen myöhemmin, Vesterinen toteaa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Monta alustaa tuo
monta pientä virtaa

Osalle pelintekijöistä monialustajulkaiseminen on ollut arkipäivää jo vuosia. Tamperelainen 10tons julkaisi juuri uuden Trouserheart-toimintaseikkailun iOS:lle. Muut laitteet seuraavat perässä.

– Yksikään alusta, edes iOS, ei tuota meille yksinään niin hyvin, että pelit pääsisivät voitolle kovin nopeasti. 3–5 tuottavimman alustan tai kanavan yhteismyynneillä tilanne on merkittävästi erilainen, 10tonsin tiedottaja Jaakko Maaniemi kertoo.

Maanimen mukaan yhtiö saa myyntituloistaan noin 40 prosenttia iOS:stä, 30 prosenttia Androidista ja 10 prosenttia Windows Phone 8:sta.

Erot näkyvyydessä eri alustoilla ovat isoja. Maaniemi kiittelee Microsoftia ja Applea, joiden kaupoissa 10tonsin pelit ovat hyvin näkyvillä. Google Playssa näkyvyyttä ei juuri ole, mutta Amazonin Android-kaupassa tamperelaisten pelit myyvät hyvin yhtiöiden läheisten suhteiden ansiosta.

Myös se kolmas käyttöjärjestelmä saattaa yllättää. Maaniemi kertoo, että yksittäiset pelit saattavat myydä joskus enemmän Windows Phonella kuin Androidilla.

– Windows Phone 8 on ollut meille yllättävän tuottoisa. Se on tuottanut meille noin 10 prosentin lisätulovirran, suurelta osin Microsoftin ja Nokian tarjoaman näkyvyystuen ansiosta. Yksinään Windows Phone 8 ei olisi taloudellisesti merkittävä, mutta yhtenä noin kymmenestä tuetusta alustasta varsin mukava lisätulon lähde ja ilman muuta kannattava, Maaniemi kertoo.

Nyt yhtiössä jännitetään uuden pelin starttia. iOS:ää seuraa ensi kuussa "kourallinen" muille alustoille tehtyjä versioita.

– Trouserheartin monialustamenestys on vielä täysi mysteeri, sillä peli on vasta debytoinut iOS:lla. Pidämme peukkuja, Maaniemi toteaa.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (18)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Eli tilanne ei ole vieläkään muuttunut mihinkään. Nokia maksaa edelleen jokaisesta WP-alustalla toimivasta ohjelmasta, jotta kehittäjät vaivautuvat tuomaan ohjelmansa sille.
Anonyymi: Sääliluuri 27.9.2013 6:34

Anonyymi
Ei löydy 4 tuuman i midget phoonia .Onneksi.
Anonyymi: androidlöytyy 27.9.2013 7:53

Anonyymi
Eli tilanne ei ole vieläkään muuttunut mihinkään. Nokia maksaa edelleen jokaisesta WP-alustalla toimivasta ohjelmasta, jotta kehittäjät vaivautuvat tuomaan ohjelmansa sille.


Ei, vaan piratismi androidilla on niin suurta että jopa vähän myyvä Windows Phone on kannattava alustana siihen verrattuna. 95% käyttäjistä kun piratoi pelinsä, maksavia jää 5% joten aivan sama onko alusta käytäjämääriltään johtavassa asemassa vai ei. Juuri em. asia ajaa pelien muuttumumista f2p ja mikromaksuja pelin sisällä muotoon.
Anonyymi: asfsdf 27.9.2013 8:13

Anonyymi
Eli tilanne ei ole vieläkään muuttunut mihinkään. Nokia maksaa edelleen jokaisesta WP-alustalla toimivasta ohjelmasta, jotta kehittäjät vaivautuvat tuomaan ohjelmansa sille.

Ei, vaan piratismi androidilla on niin suurta että jopa vähän myyvä Windows Phone on kannattava alustana siihen verrattuna. 95% käyttäjistä kun piratoi pelinsä, maksavia jää 5% joten aivan sama onko alusta käytäjämääriltään johtavassa asemassa vai ei. Juuri em. asia ajaa pelien muuttumumista f2p ja mikromaksuja pelin sisällä muotoon.


Luitko ollenkaan juttua vai mussutatko muuten vain?
Anonyymi: Nokia_maksoi 27.9.2013 8:23

Anonyymi
Luitko ollenkaan juttua vai mussutatko muuten vain?


Luin ja totesin faktan. Oletko edes alalla kun mussutat etkä tunnu tietävän edes perusfaktoja piratismin luvuista esim. android alustalla?
Anonyymi: asfsdf 27.9.2013 9:20

Anonyymi
Vieläkö saataisiin pelaajia WP puolelle (ARPU on jo kohdillaan):
http://allaboutwindowsphone.com/flow/item/16243_ARPU_Highest_with_Windows_Phon.php
Anonyymi: WPPlattis 27.9.2013 9:26

Anonyymi
Paha nyt tietysti sanoa vähäisillä taustatiedoilla, johtuuko Shadow Citiesin lopettaminen heikosta rahavirrasta, mutta kun peliä aikoinaan julkaistiin, minulla oli pieni kutina, että julkaisu tehtiin väärälle alustalle. IOS on todennäköisesti edelleen monessa tapauksessa helpoin alusta julkaista peliä ja kauppaa alustalla käydään kaikkiaan edelleen eniten. Kuitenkin Applen laitteilla on selkeästi rajoittunein (tai ehkä keskittynein) demografia ja se vaikuttaa paljon siihen, minkä tyyppistä materiaalia menee parhaiten kaupaksi.

Shadow Cities on juuri sen tyyppinen peli, jota voisi kuvitella Android- ja jossain määrin myös WP-käyttäjien kuluttavan paljon enemmän kuin IOS-käyttäjien.
Anonyymi: jpa00 27.9.2013 9:47

Anonyymi
Eli tilanne ei ole vieläkään muuttunut mihinkään. Nokia maksaa edelleen jokaisesta WP-alustalla toimivasta ohjelmasta, jotta kehittäjät vaivautuvat tuomaan ohjelmansa sille.


ei pidä paikkaansa. Kyllä siellä on selkeästi tarkennettu mihin sijoitetaan ja mihin ei.
Anonyymi: tarkennus 27.9.2013 11:18

Anonyymi
SuperCell kuten moni muu Roviota unohtamatta ovat niin kuumaa kamaa maailmalla että on ihan sama mistä se raha tulee..
Edustamme pienempää pelifirmaa Helsingissä ja meille on myös raha tärkeintä ei se millä alustalla. Piratisimia ei voi pysäyttää mutta jekkuja voidaan peleihin lisätä. Kiinan pojat vaarallisimpia tässä mielessä.
Yhteenvetona että mobiilipeli business on sellaista että kasvun vauhdittamiseksi myös alustat ja yrityskaupat ovat liiketoimintaa.
Anonyymi: Tulevaisuus 27.9.2013 11:25

Anonyymi
Kuka oikeesti haluaa edes pelata iPhonen mininäytöllä. Hävettäs käyttää iPhonea julkisilla paikoilla
Anonyymi: iMummoilu 27.9.2013 14:00
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Uutisotsikot

 
Viikon kommentoiduimmat