Kirjaudu ▼
 

Nokian patenttikuvat: Kenties seuraavat Lumia-mallit

Jussi Nukari / Lehtikuva
Nokian patenttikuvat: Kenties seuraavat Lumia-mallit
Nokia on viime viikolla saanut muotoilupatentit kahdelle vielä tuntemattomalle puhelinmallille. Arvioiden mukaan patenttien kuvat paljastavat Nokian tulevat Windows-puhelimet.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Yhdysvaltojen patentti- ja tavaramerkkivirasto on viime viikolla myöntänyt Nokialle kaksi puhelimen muotoilua koskevaa patenttia. Arvioiden mukaan patenteissa esiintyvät vielä julkistamattomat puhelimet ovat tulevia Lumia-puhelimia, jotka Nokia aikoo julkistaa ensi viikon keskiviikkona.

Nokia järjestää ensi viikolla New Yorkissa lehdistötilaisuuden, jonka sisällöstä se ei ole virallisesti kertonut juuri mitään. Yhtiön odotetaan kuitenkin julkistavan siellä ensimmäiset älypuhelimet, joissa on Microsoftin Windows Phone 8 -käyttöjärjestelmä.


[zoom]
Nokia Phi -malliksi väitetyn puhelimen patentti muistuttaa paljon Lumia 900 -puhelinta.

Arvioiden mukaan Nokia aikoo julkistaa sekä keskihintaisen että kalliimman hintaluokan Lumia-mallit. Kalliimman hintaluokan malli muistuttaa ulkoisesti paljon nykyisiä Nokia Lumia 800- ja 900-malleja. Huhujen mukaan Nokia on käyttänyt siitä työnimeä Phi. Mallia alkaa Yhdysvalloissa myydä operaattori AT&T.

Keskihintainen malli on taas seuraaja Nokia Lumia 610 -puhelimelle ja muistuttaa sitä myös ulkoisesti. Arrow-työnimellä kutsuttu puhelin tulee Yhdysvalloissa Verizon-operaattorin valikoimaan.


[zoom]
Nokian patentin kuvat esittävät todennäköisesti ensi viikolla julkistettavaa keskihintaista Lumia-puhelinta.

∇ Mainos ∇
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Nokia

Kommentit (13)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Noin. Nyt ei Samsung ihan helpolla pääse tota kopsaamaan.
Anonyymi: Nimetön 28.8.2012 13:39

Anonyymi
Muotoilupatentti! Muotoilupatentti! Anna mun kaikki kestää. Kohta varmaan joku patentoi renkaan muotoilun.
Anonyymi: Duh! 28.8.2012 13:42

Anonyymi
Muotoilupatentti! Muotoilupatentti! Anna mun kaikki kestää. Kohta varmaan joku patentoi renkaan muotoilun.


Pianhan tuosta rengas tulee! tulee Nokia Lumia Putki?
Anonyymi: ei mitän nimiä 28.8.2012 13:54

Anonyymi
Muotoilupatentti! Muotoilupatentti! Anna mun kaikki kestää. Kohta varmaan joku patentoi renkaan muotoilun.


Sehän on vain hyvä. Sinäkin voit hakea mallisuojan idiootille.
Anonyymi: Nimetön 28.8.2012 13:58

Anonyymi
Muotoilupatentti! Muotoilupatentti! Anna mun kaikki kestää. Kohta varmaan joku patentoi renkaan muotoilun.

Pianhan tuosta rengas tulee! tulee Nokia Lumia Putki?


Lumia geisha-pallot.
Anonyymi: Nimetön 28.8.2012 13:59

Anonyymi
Muotoilupatentti! Muotoilupatentti! Anna mun kaikki kestää. Kohta varmaan joku patentoi renkaan muotoilun.


Esimerkiksi Goodyearilla ja Nokian Renkailla on lukuisia renkaan muotoilupaketteja.
Anonyymi: Antsa 28.8.2012 15:55

Anonyymi
i-cdn.phonearena.com/images/reviews/97922-thumb/Samsung-Galaxy-Y-Preview-Comparison.jpg

Nyt Samsungin ja Sonyn täytyy haastaa Applen tavoin Nokia oikeuteen että kopioi heidän muotoiluaan.

Eiku... Eihän Samsung ja Sony välitä että muut kopioivat HEIDÄN muotoilua vaan muut saavat kopioida kun hyväksi on todettu, kunhan ei 1:1 tehdä (kuten ei Samsung ole ikinä tehnyt).
Anonyymi: Nimetön 28.8.2012 16:25

Anonyymi
Jokainen yritys, joka valmistaa teollisesti vakavasti ja taloudellisesti kannattavasti tuotteita, hakee tuotteidensa muotoilulle yksinoikeuden eli mallioikeuden eli rekisteröi sen Patentti ja rekisterihallituksessa. Puhelimien lisäksi esimerkkinä mm. autojen ulkomuoto. Tietysti muotoilun pitää olla ennennäkemätön, uusi ja yksilöllinen.

Jos tuotetta ei suojaa kansainvälisesti, aivan varmasti samanlainen tuote putkahtaa myyntiin jossain päin maailmaa, usein Aasiassa. Kopio markkinoilla voi vetää maton yrityksen kannattavuuden alta. Ja aina ei riitä suojaaminenkaan vaan oikeutta pitää hakea jopa monen maan oikeusasteista.

Teollista muotoilua säätelee Suomessa Mallioikeuslaki. Eri maissa ne vaihtelevat hieman. Mallioikeus tavaran muotoiluun pitää hakea jokaiseen maahan, jossa yksinoikeuden haluaa pitää voimassa. Mallin tulee täyttää uutuuden ja yksilöllisyyden vaatimukset.

Mallioikeus mm. patenttien ohella kuuluu teollisoikeuksiin. Mallioikeutta eli oikeutta tuotteen muotoiluun Suomessa säätelee [b]mallioikeuslaki
, jonka mukaan tarkoitetaan

"1) mallilla tuotteen tai sen osan ulkomuotoa, joka ilmenee tuotteen tai sen koristelun piirteistä kuten linjoista, ääriviivoista, väreistä, muodosta, pintarakenteesta tai materiaalista;
2) tuotteella teollisesti tai käsityönä valmistettuja tavaroita, mukaan lukien osat, jotka on tarkoitettu koottavaksi moniosaiseksi tuotteeksi, sekä pakkaukset, pakkauksen ulkoasu, graafiset symbolit ja kirjasintyypit;
3) moniosaisellatuotteella tuotetta, joka koostuu useista osista, jotka voidaan korvata siten, että tuote voidaan purkaa ja koota uudelleen."

[/b]
Anonyymi: Sheriffi 28.8.2012 19:42

Anonyymi
http://www.prh.fi/fi/mallioikeudet/hakemuksenlaatiminen/kasipuhelin.html
Anonyymi: yleisilme 29.8.2012 0:25

Anonyymi
Villeimpien huhujen mukaan Apple on patentoinut auringon muodon. Jatkossa aina kun näet auringon... edes taivaalla joudut maksamaan itsesi kipeäksi. Lisäksi Apple uhkaa aurinkoa itseään oikeustoimilla ellei se lopeta nykyistä muotoaan.

Apple - innovatiivisuuden edelläkävijä
Anonyymi: Nimetön 29.8.2012 11:42
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.