Kirjaudu ▼
 

Puhelin ymmärtää pian käyttäjää

Puhelin ymmärtää pian käyttäjää
Kolumni Älypuhelimien kehityssuunta on selvä: Puhelimen pitää ymmärtää käyttäjää eikä päinvastoin, kirjoittaa Elias Pietilä sovelluksia kehittävästä Qvik-yhtiöstä.
8.8.2012 14:49
Elias Pietilä
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kuluva kesä on sytyttänyt mobiilikäyttöjärjestelmien välisen kilpavarustelun täyteen liekkiin.

Tämän hetken mielenkiinto kohdistuu lähinnä kolmen suuren teknologiajätin väliseen valtakamppailuun. Apple, Microsoft ja Google valottivat uusien järjestelmäversioidensa hienouksia peräkanaa kesäkuun mittaan – maistiaiset saatiin niin iOS 6:sta, Windows Phone 8:sta kuin Android Jelly Beanista.

Tulossa on mielenkiintoinen mobiilisyksy ja joulumarkkina, jossa iOS, Windows Phone ja Android ottavat mittaa toisistaan.

Kirjoittaja:

Elias Pietilä on Qvik -ohjelmistoyhtiön perustaja sekä suunnittelujohtaja.

Puhekäyttöliittymien uusi tuleminen

Uudistukset tuovat lisää mahdollisuuksia ja helpotuksia niin peruskäyttäjälle kuin kehittäjällekin, mutta erityisen kiinnostavia ovat kaksi valtatrendiä, jotka nousevat esiin jokaisen pelurin arsenaalista: teknologian ihmismäistyminen ja mobiililompakko.

Vaikka Samsungin Galaxy S3:n "Designed for Humans" -slogani sai monet hihittämään kömpelyydellään, alan suunta on selvä – laitteen tulee ymmärtää käyttäjää eikä toisinpäin. Uudessa Galaxyssä tämä tarkoittaa esimerkiksi, että laitteen korvalle nostaminen käynnistää puhelun, vaikka ruudulla olisi käynnissä tekstiviestin syöttö. Nokkelaa!

Ihmismäisyystrendin pani aiemmin lopullisesti liikkeelle Applen iOS 5:n integroima puhetunnistukseen perustuva apuri Siri, joka mullisti monien käsityksen ääniohjattavasta käyttöliittymästä. Siri ymmärtää ihmismäisiä lauserakenteita ja kyselyitä toisin kuin autojen ääniohjausjärjestelmät tai esimerkiksi VR:n puhelinlippuautomaatti.

Uudessa Android 4.1 Jelly Beanissä Google tuo vastineensa kilpailuun iOS 6:n myötä laajenevan Sirin kanssa. Ensivaikutelmien mukaan hakujätti on onnistunut kuromaan Applen etumatkan umpeen ja jopa kirineen ratkaisullaan ohitse.

Molempia palveluita saadaan sittenkin luultavasti odottaa suomen kielelle vielä pidemmän aikaa.

Myös Microsoft on tuomassa uusia ääniohjausominaisuuksia Windows Phoneen. Niiden taso on tämän hetken demojen mukaan kuitenkin merkittävästi kilpailijoitaan jäljessä. Huomattavaa on silti, että toisin kuin muilla alustoilla, ääniominaisuudet ovat myös kehittäjien käytettävissä omissa sovelluksissaan.

Lisää älykkyyttä sovelluksiin

Kännykän käskyttäminen puheella saattaa tuntua monelle vieraalta, joten on hyvä, että teknologian ihmismäistyminen ei rajoitu siihen. Toinen lähtökohta älykkäämmille palveluille on tilannetiedon käyttö.

Puhelin on siinä mielessä ainutlaatuinen laite, että se on henkilökohtainen ja lähes aina mukana. Näin se tuntee käyttäjänsä tarkasti ja pystyy yhdistämään tämän tiedon kyseiseen hetkeen ja paikkaan. Laitteeseemme valikoituneet ohjelmet, selaushistoria, päivittäiset liikkumisreitit ja jopa osoitekirjan sisältö kertovat edistyneelle palvelulle käyttäjästään enemmän kuin uskallamme olettaakaan.

Androidille julkaistu Google Now -palvelu kastaa varpaansa tähän kontekstitiedon valtamereen ja tarjoaa automaattisesti tilanteeseen liittyvää tietoa. Se oppii kertomatta, missä käyttäjä asuu, näyttää pysäkille saavuttaessa automaattisesti, milloin seuraava juna on lähdössä ja jopa päättelee hakuhistorian perusteella automaattisesti mitä urheilujoukkuetta käyttäjä kannattaa ja lähettää tiedot joukkueen otteluista.

Tämä saattaa kuulostaa jo turhan isovelimäiseltä toiminnalta. Toisaalta Googlella on aina ollut nämä tiedot, mutta nyt ne on vihdoin valjastettu mainostajien lisäksi myös käyttäjän hyödyksi.
 
Applen lähetymistapa on hieman viattomampi ja perustuu vain käyttäjän tilaamaan sisältöön. Muistutuksia satelee tarjouksista kuljettaessa kantapaikan ohi, lennolle lähdettäessä muuttuneesta lähtöportista tai vaihtoehtoisesta nopeammasta reitistä, kun ajetaan autolla.

Google on kontekstipelissä muita askeleen edellä laajalle levinneen palveluverkoston luoman käyttäjädatansa vuoksi. On kuitenkin vain ajan kysymys, milloin Facebookin kaltaiset palvelut alkavat lisensoida dataansa vastaavaa käyttöä varten.

Internet kokonaisuutena tietää meistä jo lähes kaiken, joten palvelut voivat yhä henkilökohtaistua merkittävästi etenkin mobiililaitteissa.

Mobiilimaksaminen on vihdoin ovella

Mobiililompakko on kokenut fuusiovoiman kohtalon – se häämöttää aina yhtä kaukana tulevaisuudessa ajan vieriessä eteenpäin. Nyt hetki taitaa kuitenkin olla kypsä tälle mullistukselle.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Etäluettavaan NFC-teknologiaan perustuvat maksupalvelut ovat olleet tarjolla Google Walletin muodossa Androidilla jo jonkin aikaa, mutta se ei ole yksinään saanut riittävästi tuulta alleen.

Nyt Microsoft julkisti oman Wallet-palvelunsa osana Windows Phone 8:aa, ja Apple on mahdollisesti liittymässä leikkiin PassBook-sovelluksensa avulla. Vielä ei ole täysin varmaa tuleeko seuraavaan iPhoneen NFC-tukea – saati tukea maksamiselle – mutta Applen juuri hankkima NFC-patentti lentokentällä tapahtuvaan lähtöselvitykseen vihjaa voimakkaasti tähän suuntaan.

Luottokortin ohella mobiililaitteisiin ovat ryömimässä myös kanta-asiakaskortit sekä erilaiset liput ja kupongit. Applen PassBook on tällä hetkellä julkisesti tarkoitettu vain näiden taltiointiin.

Mobiili tarjoaakin otollisen ympäristön asiakasuskollisuuteen liittyville palveluille. Kännykässä kanta-asiakaskortti voisi muistuttaa käyttäjäänsä shoppailun ihanuudesta käveltäessä suosikkiliikkeen ohitse tai juuri kun aiemmin ostettuun vaatekappaleeseen sopivat kengät tulevat myyntiin.

Muoviset kortit palvelevat hyvin asiakasdatan keruussa, mutta ne eivät tarjoa samanlaista reaaliaikaista, paikkatietoista ja kaksisuuntaista kanavaa suoraan asiakkaan taskuun.

Pian yleiset alennusmyynnit voivat olla historiaa, kun hintasegmentointi voidaan tehdä henkilökohtaisella tasolla. Kauppias voi käyttäjiään seuraamalla ymmärtää, kenelle tarjous kannattaa oikeasti suunnata ja millä hetkellä. Lopulta tämä tehokkuus on hyväksi meille kaikille.

Mielenkiintoisen mobiilivuoden huipennus

Älypuhelinten käyttöjärjestelmäkilpailu näyttää tällä hetkellä olevan kolmen kauppaa, joskin Windows Phone on käyttäjämäärältään kumppaneitaan pelottavan paljon jäljessä. Microsoft on kuitenkin valinnut esimerkiksi NFC-toteutuksessaan Googlea operaattoriystävällisemmän reitin, jolla se mahdollisesti saa korjattua klassisesti huonoja välejään mobiilimaailman portinvartijoihin.

Nähtäväksi jää, riittävätkö nämä ponnistelut nostamaan WP:n varteenotettavaksi kilpailijaksi Androidille ja iOS:lle. Suomalaisena näin on syytä toivoa.

Nyt kun uudet käyttöjärjestelmäaseet on julkistettu, kilpakumppanit ovat valmiita loppuvuoden näytökseen. On vaikeata ennustaa miten taistelussa käy, mutta yksi asia on selvää: sekä käyttäjät, että kehittäjät hyötyvät tästä kilpailun kiihdyttämästä innovaatiovirrasta.

8.8.2012 14:49
Elias Pietilä
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Elias Pietilä

Kommentit (17)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jos nyt käyttäjät eivät edes ymmärrä puhelinta niin aika utopista väittää että kohta puhelin ymmärttää käyttäjää.
Anonyymi: jos ehkä pian mahdol 8.8.2012 15:22

Anonyymi
Sen siitä saa kun näppäimet lähti kännykästä jatkossa pitää huutaa ja varmaan kirotakin vähän että se kännykkä mua ymmärtää!


Nakkisormi-tuulipuvun keskeisin ongelma näköjään...
Anonyymi: Nimetön 8.8.2012 15:37

Anonyymi
Muoviset kortit palvelevat hyvin asiakasdatan keruussa, mutta ne eivät tarjoa samanlaista reaaliaikaista, paikkatietoista ja kaksisuuntaista kanavaa suoraan asiakkaan taskuun.


Tuokin halutaan operaattoreille vielä ja muille yrityksille kuin vain bonuskorttijärjestelmiä ylläpitäville.

Nyt bonuskorttien avulla tiedetään perheestä enemmän kuin mitä ne kertoo internetissä itsestään.
Operaattorit tietävät käyttäjästä enemmän kuin perheenjäsenet toisistaan.

Jokainen matkapuhelimen omistaja vie jokaisen ystävän ja tuttavan yksityisyyden. Siihen ei hakukoneita tai käyttöjärjestelmiä tarvita kun operaattorit saavat ja joutuvat vakoilemaan Stasi 2.0 tavalla kaikkia.
Anonyymi: Nimetön 8.8.2012 15:41

Anonyymi
maistiaiset saatiin niin iOS 6:sta, Windows Phone 8:sta kuin Android Jelly Beanista.


Mitä jos toimittajat VOISIVAT alkaa oppimaan että Androidista ei puhuttaessa käytetä koodinimiä vaan _versionumerointia_ eli Android 4.1 eikä Android Jelly Bean.

Se koodinimi on vain Googlen teemoitus Open Handset Alliancen tekemän Android versioille.

Eli oikein kirjoitettuna menee:

maistiaiset saatiin niin iOS 6:sta, Windows Phone 8:sta kuin Android 4.1:sta.


Olette siis viimein sentään oppineet että se on "Windows Phone 8" eikä "Windows Phone Apollo" tai "Windows Phone Onogo". Eli käytetään _versiota_ *eikä koodinimeä*
Anonyymi: Nimetön 8.8.2012 15:42

Anonyymi
Uudessa Android 4.1 Jelly Beanissä Google tuo vastineensa kilpailuun iOS 6:n myötä laajenevan Sirin kanssa.Ensivaikutelmien mukaan hakujätti on onnistunut kuromaan Applen etumatkan umpeen ja jopa kirineen ratkaisullaan ohitse.
Myös Microsoft on tuomassa uusia ääniohjausominaisuuksia Windows Phoneen. Niiden taso on tämän hetken demojen mukaan kuitenkin merkittävästi kilpailijoitaan jäljessä.
Anonyymi: Nokia mukana loserie 8.8.2012 16:03

Anonyymi
Perässä hiihdetään.
Anonyymi: Microsoft 8.8.2012 16:21

Anonyymi
"Nakkisormi-tuulipuvun keskeisin ongelma näköjään..." xxxxxxx Eli suurin osa suomalaisista omaa tämän ongelman. Suomi on tumpeloa kansaa, hyvä kun saappaita osaavat edes valmistaa.
Anonyymi: Batmän 8.8.2012 17:10

Anonyymi
Perässä hiihdetään.


Perässä hiihdetään vaikka umpihangessa niin että hiki lentää...

www.dailytech.com/Microsoft+Gives+Dirty+Apps+a+Spanking+Bans+Them+From+Windows+Phone+7/article18649.htm
Anonyymi: Nimetön 8.8.2012 17:28

Anonyymi
Asiallinen juttu, kiitos.

Eikö näpytteleminen näppäimistöllä ole aina vaikeampaa kuin puhuminen. Jos on mykkä, sitten todella tarvitaan näppäimiä. Todellisuudessa jonkin asian saneleminen puhelimelle on huomattavasti nopeampaa kuin kirjoittaminen puhelimen näppäimillä.

Ja puhelimeenhan on puhuttu aikojen alusta. Eikö sana PUHElin todista jo sen? Onko se niin vaikea joillekin saada takaraivoon, että puheentunnistus sopii puhelimelle eikä vain meille ihmisille?

Joillekin kaikki uusi on aina tuottanut sopeutumisvaikeuksia.
Anonyymi: Puhetta piisaa 8.8.2012 19:02

Anonyymi
Vielä kun joku keksisi miten vaimo ymmärtäisi sitä puhelimen käyttäjää.
Anonyymi: ukkeli 8.8.2012 19:35
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Viikon kommentoiduimmat