Kirjaudu ▼
 

Google juhlii: 300 000 mailia ilman kolaria

Google juhlii: 300 000 mailia ilman kolaria
Googlen itsestään ajavat autot ohittivat rajapyykin ja saivat tuliterän Lexuksen jonon jatkoksi.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kauas pelkästä nettihausta haarautunut Google kertoi tuoreimmat kuulumiset tietokoneella ohjatuista autoistaan. Niillä on nyt ajettu yli 300 000 mailia eli noin 483 000 kilometriä ilman ainuttakaan kolaria.

Siis ei yhtäkään haaveria tietokoneen ohjauksessa. Autot ovat kolaroineet, mutta silloin ohjat olivat ihmisellä.

Googlen Toyota Priusit kruisailevat yleisillä teillä pääasiassa Kaliforniassa kaksi ihmistä kyydissä kaiken varalta. Autoja on teillä noin tusinan verran kerrallaan.

Googlen Eric Schmidt uskoo itsestään ajavien autojen läpimurtoon lähivuosikymmeninä. Paljon työtä on vielä tehtävänä, sillä autojen pitää osata esimerkiksi ajaa lumisilla teillä, huomioida tilapäiset työmaakyltit ja sopeutua nopeasti eteen tuleviin tilanteisiin liikenteessä.

Seuraavaksi Googlen autot alkavat kyydittää vain yhtä henkilöä esimerkiksi töihin matkustamista varten.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Tämä on tärkeä merkkipaalu, sillä se tuo teknologian yhden askeleen lähemmäs jokaista työmatkalaista, Googlen Chris Urmson kirjoittaa.

Urmson ei odota ihmisten nauttivan joutenolosta työmatkojen aikana. Sen sijaan hän näkee tässä sauman puristaa työntekijöistä lisää tuottavuutta, kun ajomatkan voi käyttää hyödyksi.

Autoperheeseen on lisätty uutena mallina Lexus RX450h, jossa käytettäviä algoritmeja monet projektin työntekijät alkavat testata.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Google
Lisää Aiheesta

Kommentit (11)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ehkä joku päivä Googlen ansiosta rattijuopot jäävät historiaan...


Kyllä se olisi aika kätevä aloittaa työt heti kun kotoa lähtee. Vastaavasti voisi lähteä aikaisemmin takaisin kotiin.
Anonyymi: Nimetön 8.8.2012 14:29

Anonyymi
Kyllä sen tietää ettei aikaisemmin kuitenkaan pääsisi lähtemään. Mieluummin ajelen autoa itse ja kuuntelen musiikkia varsinkin aamulla kuin rupeaisin heti painamaan sängystä päästyäni töitä kuin robotti.
Anonyymi: pessimisti 8.8.2012 14:34

Anonyymi
Kyllä sen tietää ettei aikaisemmin kuitenkaan pääsisi lähtemään. Mieluummin ajelen autoa itse ja kuuntelen musiikkia varsinkin aamulla kuin rupeaisin heti painamaan sängystä päästyäni töitä kuin robotti.
Ironisinta tässä on se, että robotti tekee kohta sinunkin työsi.
Anonyymi: Tempo 8.8.2012 15:03

Anonyymi
Tänne Suomen talveen vaan ajamaan! Ja ainahan kolarissa se vika on siinä toisessa :)
Anonyymi: Nimetön 8.8.2012 15:06

Anonyymi
Kun kolari on tapahtumassa ihminen ottaa hallinnan kun yrittää estää sen ja syy kolariin on ihmisen ?
Anonyymi: Järki hoi älä jätä 8.8.2012 15:30

Anonyymi
Joko noille järjestetään kilpailuja?
Anonyymi: Jyväskylä hoi 8.8.2012 17:18

Anonyymi
Tänne Suomen talveen vaan ajamaan! Ja ainahan kolarissa se vika on siinä toisessa :)

Suurimmassa osassa palloa talvi tarkoitta sateista ja viileää tai joskus parin päivän jakso lumikeliä, jolloin muutenkin koulut yms. suljetaan.
Anonyymi: ei koske tundraa 8.8.2012 18:50

Anonyymi
Siinä tehkööt vaikka kuinka monta tuommosta autoa kunhan eivät minun kanssa samaan aikaan liiku teillä.
Anonyymi: jee jee 8.8.2012 18:56

Anonyymi
Minä taas toivon, että kuskittomia autoja tulisi liikenteeseen. Liikenneturvallisuus parantuisi, kun ratin ja penkin välissä olevan kuljettajan virheitä ei tarvitsisi pelätä. Nykytekniikka mahdollistaisi jo kuskittomat autot, jos niin halutaan. Myös Euroopassa tutkitaan kuskittomien ajoneuvojen teknologiaa ja käyttöönottoa. Suurin este on korvien välissämme.
Anonyymi: Gilbert Koskela 8.8.2012 21:02

Anonyymi
miksi ihmeessä google käyttää jotain japsirimpuloita?
Anonyymi: pure jenkki 9.8.2012 14:44
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Uutisotsikot

 
Viikon kommentoiduimmat