Kirjaudu ▼
 

Kallis remontti jälleenmyyjille – Apple päättää parketinkin

Lehtikuva
Kallis remontti jälleenmyyjille – Apple päättää parketinkin
Humac-liikkeen mustavalkoinen värimaailma vaihtuu harmaaseen.
Myymälän parketiksi käy enää vain yksi Applen määräämä parketti, joka pitää hankkia eurooppalaiselta hovitoimittajalta.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Teknologiayhtiö Applen valtuuttamilla jälleenmyyjillä on Suomessa käynnissä hurja remonttiaalto. Apple on antanut ketjuille uudet ja entistä tiukemmat ohjeet, miltä edustajan myymälä saa näyttää.

Uudet ohjeet merkitsevät käytännössä tilojen remontoimista tai pahimmassa tapauksessa liikkeen sulkemista.

Apple on määritellyt konseptimyymälän tilat neliömääriä ja korkeutta myöten. Värimaailma menee myymälässä uusiksi, samoin vaihtuvat kalusteet ja muu sisustus.

Mustavalkoinen väritys vaihtuu remontissa harmaaseen. Applen uusissa kaupoissa hyllyt ja seinät ovat harmaita.

Uusien ohjeiden mukaan kaupassa saa olla vain Applen valtuuttaman parkettivalmistajan toimittamaa parkettia, joka on varta vasten Applen liikkeisiin suunniteltu. Kalusteille on myös eurooppalainen toimittaja.

Nimettömänä pysyttelevä jälleenmyyjä kertoo, että remontti käy kalliiksi. Hän ei halua paljastaa tarkempia hintoja eikä kerro Applen hovitoimittajan nimeä.

Aiemmin valtuutettu jälleenmyyjä saattoi tilata Applen konseptiin istuvia kalusteita ja sisustusratkaisuja omilta suomalaisilta lähteiltään. Nyt kalusteet ja materiaalit pitää tilata Applen määräämältä eurooppalaiselta toimittajalta.

– Suunnitelmat on tehty Kaliforniassa, kaikki on millintarkkaa, jälleenmyyjä kertoo.

Hän sanoo remonttien merkitsevän sitä, ettei liikkeitä ole varaa perustaa paikoille, joissa on pieni kävijämäärä. Liike tarvitsee ainakin 60 000 mahdollista kävijää.

A- ja B-luokan
ketjuja

Myymäläketjuilla on kiire saada kauppatilat kuntoon loppuvuoden aikana. Nimettömänä pysyttelevä Applen edustaja kertoo, että jos tilat eivät vastaa Applen vaatimuksia, liikkeen status voi heiketä ja statukseen liittyviä etuja voi samalla mennä.

Applella on karkeasti ottaen kahden statuksen myymälöitä. Korkein status on ”Apple premium reseller” eli APR. Alempi taso on valtuutettu jälleenmyyjä eli authorized reseller.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Valtuutetun jälleenmyyjän tiloista Applella ei ole APR-liikkeiden kaltaisia vaatimuksia.

Applen tuotteet
erottuvat paremmin

Humac-ketju on muuttanut liikkeensä Applen uuden designin mukaiseksi Turussa ja Helsingin Esplanadilla.

Toimitusjohtaja Olli-Pekka Jäntti arvioi, että myymälät ovat ikääntyneitä ja ne kaipaavat piristystä. Hän kertoo nähneensä uransa aikana kolme myymäläuudistusta.

Jäntti pitää myönteisenä muutoksena, että Applen edustajien liikkeiden ilmeestä tulee yhteneväinen. Applella on noin 800 APR-kauppaa eri puolilla maailmaa.

– Asiakas saa samanlaisen kokemuksen, käy hän Suomen tai Ruotsin myymälöissä.

Jäntti ei ole pahoillaan siitä, että kaluste- ja parkettitoimitukset on keskitetty yhdelle kumppanille.

– Laatuun ja aikatauluun voi luottaa, Jäntti katsoo.

Värimaailman muuttuminen mustavalkoisesta harmaaksi ei harmita Jänttiä. Applen värikkäät tuotteet pääsevät harmaata taustaa vasten paremmin esille kuin mustissa hyllyissä.

– Pölyongelma pienenee. Mustissa hyllyissä pöly näkyi hyvin.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Apple

Kommentit (18)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Naurettavaa pelleilyä omenalta.
Anonyymi: Huoh... 19.7.2012 12:46

Anonyymi
Perus Applea. Katselin tässä yksi päivä juuri dokkaria Applesta ja Steve Jobsista. Tuotteethan hakevat aina yksinkertaista kauneutta. Jobsin kämpässäkään ei siksi ollut juurikaan huonekaluja.
Anonyymi: Rahan haaskausta sil 19.7.2012 12:56

Anonyymi
Tämä on aivan normaalia toimintaa. Apple on aina ollut tarkka kaikista asioista. Premium Resellerit joutuvat tekemään työtä erikoisstatuksensa pitämiseen. Liiketilat pitää muutenkin pitää kunnossa.
Anonyymi: Move on 19.7.2012 12:58

Anonyymi
Mitä "värikkäät Apple tuotteet"? Nehän ovat kaikki valkoisia tai mustia, tosi värikästä.
Anonyymi: Valko-mustaa 19.7.2012 13:48

Anonyymi
Aina jännä huomata, miten Applen värit vuosien saatossa vaihtuivat. Aikanaan se logohan oli mallia monivärinen sateenkaari, nyt sitten värit ovat liiankin synkät.
Miksi lie sitten näin?
Anonyymi: Lukija 19.7.2012 14:01

Anonyymi
Näin parannetaan asiakkaiden palvelua, joo. Tai pönkitetään omaa turvonnutta egoa. Aikoinaan pankitkin rakentelivaat komeita palatseja kun oli niin hienoa ja arvokasta olevinaan.

Ennustanpa että nyt pikkukaupat ottavat nokkiinsa ja kääntävät takkinsa ja alkavat myydä muita merkkejä. Vanhat asiakkaat voivat sitten katsoa miten heidän maksamilla rahoilla rakennetaan nyt tosi tarpeellista teatteria. Lihavat marginaalit kun tommoiseen lähdetään. No, onpahan sitten kuluja mitä karsia myöhemmin.

Noin se arroganssi nousee kun vähän menestystä tulee. Oma impperiumi on tärkeämpi kuin asiakkaiden etu.
Anonyymi: Jupe 19.7.2012 14:22

Anonyymi
Asiakas saa samanlaisen kokemuksen, käy hän Suomen tai Ruotsin myymälöissä.

Jos nyt kiinnitetään huomiota vain tähän asiaan, itseä ainakin harmittaisi suunnattomasti, jos esim. ruokakaupatkin olisivat joka maassa samanlaisia hehtaarimyymälöitä kuin Suomessa.
Anonyymi: ritari 19.7.2012 14:29

Anonyymi
Ihan sairasta touhua. Kaikki Applen tuotteet boikottiin ja heti.
Anonyymi: Sairasta touhua 19.7.2012 14:30

Anonyymi
Aina jännä huomata, miten Applen värit vuosien saatossa vaihtuivat. Aikanaan se logohan oli mallia monivärinen sateenkaari, nyt sitten värit ovat liiankin synkät.
Miksi lie sitten näin?


Ties vaikka Tim Cock palauttaa sateenkaaren värit takaisin.
Anonyymi: Ei olis mikään ihme 19.7.2012 14:43

Anonyymi
Applen värikkäät tuotteet? Eiköstä Applen värimaailma ole valkoinen, musta tai harmaa.


Joskus myös punainen jos tehdastyöntekijä on saanut tarpeekseen.
Anonyymi: Nimetön 19.7.2012 14:45
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Uutisotsikot

 
Viikon kommentoiduimmat