Kirjaudu ▼
 

Nokian keksintö: Kännykän ohjaus auton ratilla

Keijo Leväaho/HS
Nokian keksintö: Kännykän ohjaus auton ratilla
Nokia hakee patenttia tekniikalle, jonka avulla matkapuhelimen toimintoja voisi ohjata auton ratilla. Rattiin asennettavilla tunnistimilla voisi esimerkiksi käynnistää gps-navigaattorin, radion tai vaihtaa kappaletta musiikkisoittimessa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Nokian patenttihakemuksen mukaan värinätunnistimilla varustetulla ratilla voisi käyttää useita toiminnallisuuksia, muun muassa auton radion tai lämpötilan säätöjä.

Ratti ei tarvitsisi ylimääräisiä nappeja, vaan komennot toimisivat värinäkomentojen avulla. Toiminnot käynnistyisivät napauttamalla sormia ennalta ohjelmoituun ratin kohtaan.

Lisäksi värinäkomennoista voisi luoda yhdistelmiä, jolloin rattiin voisi ohjelmoida enemmän toimintoja.

Patenttihakemuksessa mainitaan, että ratin naputtelun helppous parantaa myös turvallisuutta etenkin jos sitä vertaa siihen, että kuski kaivaa puhelimen taskustaan ja alkaa naputtelemaan navigaattoriosoitetta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Patenttihakemuksessa puhutaan myös suodattimesta, joka siivoaisi komennoista esimerkiksi turhan kuoppaisten teiden aiheuttamat tärähdykset.

Verkkolehti EnGadget spekuloi, että Nokia tuskin tulee valmistamaan värinärattia lähivuosina. Sen sijaan yhtiö lihottaa hakemuksella jo ennestään mittavaa patenttisalkkuaan.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Nokia
Lisää Aiheesta

Kommentit (32)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ja mitä tekee Apple? Tuo markkinoille iOS 6 flopin, jonka navigointi ei toimi kuin iPhone 4S ja iPad 2 - malleilla, sitten appletorvelot hehkuttavat sitä amazing-featureksi.

Ei voi kun nauraa, missähän pimeässä huoneessa cupertinossa innovaatioita nykyisin tehtaillaan.
Anonyymi: Applen aika on ohi 15.6.2012 16:48

Anonyymi
Olisiko parempi painaa nappia ja puheohjauksella
samat toiminnot.
Anonyymi: sama autoilija Tampe 15.6.2012 16:55

Anonyymi
Olisiko parempi painaa nappia ja puheohjauksella
samat toiminnot.


Apple on jo tuomassa Sirin autoihin joka tekee tuon ilman mitään napin painallusta. Tämä on vain surkea Nokian yritys. Apple on edelleen maailman paras.
Anonyymi: Apple jyrää 15.6.2012 17:10

Anonyymi
Minulla ei ole vielä Applea ollut käytössä, mutta
tuo Nokian "ihan uskomattoman hieno keksintö"
jota juttu hehkuttaa on ihan uskomaton. Tuolla
keksijäryhmällä on pallo aivan hukassa. Paljonkohan tuonkin ryhmän riihikustannus on?
Voi helkutti.
Anonyymi: samma autoilija Tree 15.6.2012 17:20

Anonyymi
Tämäkö on se Ahtisaaren Markon ohjauspyörä-konsepti?
Anonyymi: Nimetön 15.6.2012 17:26

Anonyymi
Hei Haloo !!!!!

Taitaa olla vitsi. Kyllä lapanen on karkanut ryhmällä kädestä. Kuinkahan moni ajaessaan naputtelee sormillaan rattia. Ihan muuten vaan tai
musiikkia kuunnellessaan. Ainakin silloin tällöin,
kun on sellainen fiilis. Mitähän siittä seuraisi???
Jos olisi tällainen tunnistin auton ratissa.
Jäiköhän minulta joku juttu huomaamatta????

Kato keksi negatiivisen kommentin Nokiasta..huh huh

Minulla on ainakin ratissa jo nyt sekä vakionopeussäätimen että radion napit, joten ihan fiksulta ajatukselta Nokian patenttihakemus näyttää. Vai eikö sinun ruosteisssa Nissanissa ole mitään nappeja ratissa.
Anonyymi: rostomummo 15.6.2012 17:53

Anonyymi
Kato keksi negatiivisen kommentin Nokiasta..huh huhMinulla on ainakin ratissa jo nyt sekä vakionopeussäätimen että radion napit, joten ihan fiksulta ajatukselta Nokian patenttihakemus näyttää. Vai eikö sinun ruosteisssa Nissanissa ole mitään nappeja ratissa.


Hyvä mummo. Niistä nykyisistä napeista ei siis ole kyse tuossa Nokian keksinnössä.
Anonyymi: sama autoilija Treel 15.6.2012 18:57

Anonyymi
Ja mitä tekee Apple? Tuo markkinoille iOS 6 flopin, jonka navigointi ei toimi kuin iPhone 4S ja iPad 2 - malleilla, sitten appletorvelot hehkuttavat sitä amazing-featureksi.

Ei voi kun nauraa, missähän pimeässä huoneessa cupertinossa innovaatioita nykyisin tehtaillaan.


Jos et ole huomannut, niin NOKIAN AIKA ON OHI, LOPULLISESTI
V..tuttaako, kuunetelen
Anonyymi: Nimetön 15.6.2012 19:41

Anonyymi
Tämäkö on se Ahtisaaren Markon ohjauspyörä-konsepti?


Maken Sivaritiimikö?
Anonyymi: Nimetön 15.6.2012 19:42

Anonyymi
Hei Haloo !!!!!

Taitaa olla vitsi. Kyllä lapanen on karkanut ryhmällä kädestä. Kuinkahan moni ajaessaan naputtelee sormillaan rattia. Ihan muuten vaan tai
musiikkia kuunnellessaan. Ainakin silloin tällöin,
kun on sellainen fiilis. Mitähän siittä seuraisi???
Jos olisi tällainen tunnistin auton ratissa.
Jäiköhän minulta joku juttu huomaamatta????


Nokia olisi voinut saman tien patentoida siihen instrumentaalisia toimintoja. Voisi rummuttaa ja soittaa klarinettia.
Anonyymi: Nojoo 15.6.2012 20:21
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.