Kirjaudu ▼
 

IPhonen suojakalvolla hurja hintahaitari

Ruutukaappaus
IPhonen suojakalvolla hurja hintahaitari
Älypuhelimen suojakalvot on miljardibisnes Kiinassa.
Villit yrittäjät perivät omista kalvoistaan, jotka Apple on kieltänyt liikkeistään, kymmenen kertaa tuotantokustannusta korkeamman hinnan.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Applen iPhone-älypuhelimen näyttöä suojaavista kalvoista ja suojakuorista on kasvanut 100 miljoonan juanin eli 12,3 miljoonan euron liiketoiminta Kiinassa

Kiinassa on yli tuhat suojakalvoja tuottavaa yksityistä tai yritystä, kirjoittaa Shanghai Daily Mobile.

Kiinalaiset kuluttajat eivät usko, että Applen puhelimen tai taulutietokoneen näyttö kestää kovaa kulutusta. He myös haluavat käyttää ohuita muovikalvoja näytön suojana.

Suojakalvoja myydään myös muiden valmistajien puhelimiin, mutta erityisen hyvin ne käyvät kaupaksi iPhonen omistajille. Kalvot maksavat 10–15 juania kappaleelta eli 1,2–1,8 euroa. Hinta on kymmenen kertaa tuotantokustannusta korkeampi.  

Brändäämättömiä piraattikalvoja myyvät etupäässä pienet elektroniikkaliikkeet tai yksityiset ihmiset. Usein tavaratalojen tai puhelimia myyvien liikkeiden edessä voi nähdä useita suojakalvojen myyjiä. He poistavat kuluneen kalvon puhelimesta ja asentavat uuden parissa minuutissa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– IPhonen omistajille ei ole juuri väliä, maksaako suojakalvo yhden juanin tai 10 juania, sanoo Shanghaissa rautatieaseman lähellä kalvoja myyvä mies.

Applen jälleenmyyjillä ja suurissa elektroniikkakaupoissa tuotemerkin alla myydystä, iPhoneen hyväksytystä suojakalvosta peritään 80 – 100 juania.

Näytön suojaaminen ei ole pelkästään kiinalainen tapa. Google haku termillä "iphone screen protector" tuottaa lähes neljä miljoonaa sivua. Hakutulosten  etusivulla Amazon.con mainostaa suojakalvoja, jotka maksavat 5–11 dollaria.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Apple
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (10)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Suojakalvo, miksi luurissa pitää olla suojakalvo.
Anonyymi: sgs2 vuoden ilman su 21.5.2012 21:15

Anonyymi
Applen tuotteen ostajat ovat kaikkein herkimmin vedätettävissä ympäri maailman, totuutta ei voi kieltää.
Anonyymi: Nimetön 21.5.2012 23:11

Anonyymi
Siis eikös noi ole sellasia 5 vuotta sitten juttuja, nykypuhelimen lasikun kestää vaikka nauloja hakata!
Juu ja eikä se muuten naarmuunnu vaikka toisin väitetään!
Anonyymi: Nimetön 22.5.2012 8:03

Anonyymi
Arvoisa toimittaja.

Se mitä kutsutte ylihinnaksi tuotantokustannuksiin nähden on KATETTA.

Liiketoiminnan täytyy tuottaa katetta, jotta se voisi jatkua, vai miten luulitte yritystoiminnan pysyvän pystyssä. Kun yritys saa katteella tuottoa, voi se mm. maksaa palkat ihmisille yms. Ei ole vaikea käsittää - eihän?

Tässä jutussa mainittu katteen suuruusluokka ei vedä vertoja sille mitä esim. mediatalot haalivat.

Katteen vähäisyys on yksi syy, miksi esim. noukia on niin kovassa syöksykierteessä.

Suomalaiset, ottakaa pää pois p__seestä, niin ehkä sitten pystyisitte tajuamaan asian todellisuuden!
Anonyymi: Ei ilmaa vaan KATETT 22.5.2012 8:14

Anonyymi
"Brändäämättömiä piraattikalvoja", onkos tuollaisen muovikalvon pakko muka olla jonkun Applen tms. brändillä myytävä lärpäke ennen kuin se ei sitten ole "piraatti"-kamaa???

Vai onkos tämä uutinen suoraan ompputiedotteesta ja kai tuollaisen piraattikalvon asentaminen omppuluuriin vähintään lopettaa takuun...
Anonyymi: Jani 22.5.2012 11:35

Anonyymi
No on se nyt prkl. Apple vetää itse hirveää ylihintaa tuotteistaan ja sitten nillittää siitä että muuta tekevät samaa tuotteilla joista omenalogo puuttuu.


Onneksi olkoon, olet saanut 364 peukkua alaspäin Apple-uskonnon kannattajilta. Apple on pyhä ja pyhyyden loukkaajia odottaa punainen peukkumeri. Pääsääntöisesti muutamia satoja, mutta jos julkaisee oikein herkullisen negatiivisen totuuden Omenasta, niin peukkumeri kasvaa nelinumeroiseksi. Aamen.
Anonyymi: Nimetön 22.5.2012 12:58

Anonyymi
Apple itse myy mieluummin 50-100 kertaisella hinnalla ja jättää vielä alihankkijalle maksut pystyyn.
Anonyymi: mätä omena 22.5.2012 13:03

Anonyymi
Applen omistajilla on selvästi keskimääräistä heikompi itsetunto. Tämän todistaa jo se, että kukaan ei muuten maksaisi niin järjestöntä ylihintaa puhelimesta. Varsinkin kun se ei kestä mitään kolhuja.
Anonyymi: Järki hoi 22.5.2012 13:40

Anonyymi
iHinttarit ne vaan rassaa pyllyjään peukku punaisena.
Anonyymi: mato omenassa 23.5.2012 9:51

Anonyymi
itsehän olen nHinttari
Anonyymi: mato omenassa 29.5.2012 8:39
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

 
Viikon kommentoiduimmat
Dilbert on muuttanut. Lue Dilbert Taloussanomien etusivulta