Kirjaudu ▼
 

Myös ulkoiset kovalevyt kasettimaksun piiriin

Myös ulkoiset kovalevyt kasettimaksun piiriin
Valtioneuvosto on päättänyt, että myös tietokoneisiin liitettävistä ulkoisista kovalevyistä on maksettava hyvitys- eli kasettimaksua Teostolle.
Perttu Pitkänen
17.12.2010 10:25
28

Valtioneuvosto on päättänyt eilisessä istunnossaan, että hyvitysmaksu lisätään jatkossa myös tietokoneisiin liitettävien ulkoisten kovalevyjen hintaan.

Hyvitysmaksu, eli kansanomaisemmin kasettimaksu, on taiteilijoille maksettava korvaus, joka on lisätty muun muassa tyhjien cd-levyjen, mp3-soittimien, tallentavien digiboksien ja muiden tallennusvälineiden hintaan. Hyvitysmaksun perusteluna on se, että näitä välineitä käytetään teosten yksityiseen kopiointiin.

Ensi vuoden alusta lähtien hyvitysmaksua peritään siis myös ulkoisista kovalevyistä. Hyvitysmaksua ei peritä esimerkiksi muistikorteista, tietokoneista eikä matkapuhelimista, joita maksujen keräämisestä huolehtiva Teosto on toistuvasti vaatinut maksun piiriin.

Hyvitysmaksua perittiin viime vuonna noin kuusi miljoonaa euroa.

∇ Mainos ∇
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (28)

Sivut:1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mahtaako joku tietää mitä tuolla kasettimaksulla saa?
Täytyy kyllä sanoa tämäkin puoli että itselleni ei työssä käyvänä tunnu tuo pari euroa missään kun saan samaan rahaan kopioida itselleni vaikkapa kirjaston ja lähipiirin musat.
Sen ymmärrän hyvin että piraatteja moinen korpeaa kun ei joka tapauksessa maksaisi musiikista mitään.
Jos joku käyttää levyjään ihan muuhun kuin median tallentamiseen niin tokihan voit hakea vapautta kasettimaksusta, ei se sen vaikeampaa ole.
Helpompaa kun tietää 17.12.2010 13:29

Anonyymi
kyse ei näemmä ole taiteilijan teoksen maksamisesta vaan sen säilytyspaikan maksusta.
Duh! 17.12.2010 14:02

Anonyymi
siis eikö kukaan ymmärrä myös musiikintekijät käyttävät kovalevyjä mitä järkee maksat teostomaksun
ja saat sen takaisin lainausmerkeissä kovalevyjä on studiolaitteissa ,tietokoneissa missä sävellysohjelmat sekä ulkoisissa kovalevyissä kaikkia näitä käyttää musiikintekijä,mutta nyt teosto on mennyt rajan yli asiasta on käsittääkseni valitettu jo eu-tuomioistuimelle
tekijä 17.12.2010 14:18

Anonyymi
suomessa on kaikki mahdollista mutta ei tätä ymmärrä
enää tekijätkään tarvitsemmeko teostoa kysymyksen voisi esittää näin .20v sitten kukaan ei uskonut että tv-ohjelmia voi katsoa netistä kirjoitin silloin aiheesta nyt on kyllä mopo karannut kultturiministeriltä vei voi mitään ei muuta kun kauppaan ja ostaan kovalevyjä 10 vuodeksi sitten tallennusmuoto on toinen uskooko kukaan avuksi tulee nano tekniikalla tehty tallennin mahdollisuus
korppu ja lerppu 17.12.2010 14:31

Anonyymi
Miten määritellään "ulkoinen kovalevy"? Jos ostaa kuoret ja IDE-limpun erillään, kummasta maksetaan kasettimaksu, vai peräti molemmista? Entäs SAN-kehikko ja/tai siihen työnnettävät levyt? Entäs NAS-purkit? Entäs Firewire-levyt?
Asko 17.12.2010 18:01

Anonyymi
kai tämän päätöksen jälkeen poratismi sallitaan suomessa koska voihan ulkoisia kovalevyjä käyttää muuhunkin kuin laittomaan musiikkiin ,yms...
HD videokameralla kuvaamat videot vievät yllättävän paljon tilaa....
jokuvain... 17.12.2010 20:08

Anonyymi
Teosto tekee ulkoisista kovalevyistä ulkolaisia kovalevyjä!

*ba-dum-tss*
Nikolai Lehtonen 20.12.2010 11:05

Anonyymi
Miten määritellään "ulkoinen kovalevy"? Jos ostaa kuoret ja IDE-limpun erillään, kummasta maksetaan kasettimaksu, vai peräti molemmista? Entäs SAN-kehikko ja/tai siihen työnnettävät levyt? Entäs NAS-purkit? Entäs Firewire-levyt?


Älä nyt anna niille liikaa vinkkejä. Kohta noistakin peritään kyseinen maksu kun tekee mieli saada vähän juomarahaa.
asd 22.12.2010 11:27
Sivut:1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Viikon kommentoiduimmat
Dilbert on muuttanut. Lue Dilbert Taloussanomien etusivulta