Kirjaudu ▼
 

Windows 7 ohitti Vistan

Microsoft
Windows 7 ohitti Vistan
Microsoftin uusin käyttöjärjestelmä Windows 7 ohitti edeltäjänsä Windows Vistan vain yhdeksän kuukautta julkaisunsa jälkeen, arvioi Net Applications.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Statistiikkatyökaluja myyvä Net Applications julkaisi heinäkuun tilastonsa käyttöjärjestelmien globaaleista markkinaosuuksista. Tilaston mukaan viime lokakuussa ilmestynyt Windows 7 on nyt suositumpi kuin vuonna 2007 saapunut Windows Vista.

Windows 7:n osuudeksi Net Applications laski heinäkuussa 14,46 prosenttia ja Vistan osuudeksi 14,34 prosenttia.

Vuonna 2001 julkaistu Windows XP on kuitenkin edelleen ylhäisessä yksinäisyydessään lähemmäs 62 prosentin osuudella. Vuodessa osuus on tippunut kymmenisen prosenttia.

Seiskan suosio on ollut tiedossa samoin kuin Vistan epäsuosio. Kun Microsoft julkaisi hyvän osavuosituloksen heinäkuussa, yhtiö kertoi myyneensä 175 miljoonaa Windows 7:n kopiota. Kyseessä on Microsoftin kaikkien aikojen nopeimmin myynyt tuote.

Windows Vista sai huonon maineen etenkin yrityksissä. Moitteita saivat muun muassa raskaus, yhteensopivuusongelmat ja käyttöjärjestelmän liian tiukkapipoisena koettu suhtautuminen tietoturvaan. Monet toiminnot vaativat hiiren klikkauksia usean varmistusikkunan läpi.

Windowsilla yli
90 prosentin osuus

XP:n, Vistan ja 7:n yhteenlaskettu osuus käyttöjärjestelmämarkkinoista on 90,67 prosenttia Net Applicationsin mukaan. Mac OS X:n versiot 10.5 ja 10.6 nappasivat yhdessä 4,3 prosenttia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Sen tarkemmin Net Applications ei erittele käyttöjärjestelmien eri myyntiversioita. Tilastoista ei selviä myöskään Windowsien huoltopakettiversioiden tilanne. Microsoft lopetti Windows XP Service Pack 2:n tukemisen heinäkuussa. Käyttäjiä neuvottiin päivittämään XP SP3:een tai vaihtamaan Windows 7:ään.

Net Applicationsin tilastoja on taannoin epäilty virheellisiksi. Muutenkin markkinatilanne voi näyttää erilaiselta sen mukaan, kuka katsoo ja mistä näkövinkkelistä. Tästä saatiin hyvä esimerkki, kun Net Applicationsin ja StatCounterin tilastot antoivat ristiriitaista tietoa nettiselainten osuuksista heinäkuussa.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (29)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
joo ja kunlisätään soppaan vielä kolmas niin johan on soppaaa ;)OS Platform Statisticsw w w .w3schools.com/browsers/browsers_os.asp
No haloo, et vissiin huomannut, että Linuxin osuus on yli kaksinkertaistunut vuodesta 2003 vuoteen 2010!!!!! Se saattaa vielä joskus olla suurin käyttöjärjestelmä, itse uskon sen tapahtuvan vielä tämän vuoden aikana.... Tai sitten en.
Anonyymi: Niiiiijjjjoooo 3.8.2010 14:26

Anonyymi
No haloo, et vissiin huomannut, että Linuxin osuus on yli kaksinkertaistunut vuodesta 2003 vuoteen 2010!!!!! Se saattaa vielä joskus olla suurin käyttöjärjestelmä, itse uskon sen tapahtuvan vielä tämän vuoden aikana.... Tai sitten en.



Kukaan ei ole puhunut Linuxista mitään vaan kolmannesta tilastolähteestä. Muutenkin jos Linux on sinulle tuollainen punainen vaate niin kannattaa ottaa jotain lääkkeitä..
Anonyymi: Nimetön 3.8.2010 14:42

Anonyymi
Miksi joku haluaa windowsin? Muita käyttäneenä ja testanneena voin sanoa että en ikinä enää osta tai halua windowsia.
Anonyymi: seti 3.8.2010 15:56

Anonyymi
Kukaan ei ole puhunut Linuxista mitään vaan kolmannesta tilastolähteestä.


W3Schools antaa erittäin harhaisen käsityksen, sillä siellä käyvistä lähes koko porukka on web-sovelluskehityksen (HTML, Javascript yms) parissa pyöriviä harrastelijoita tai ammattilaisia.
Anonyymi: koodari 3.8.2010 16:07

Anonyymi
Miksi joku haluaa windowsin? Muita käyttäneenä ja testanneena voin sanoa että en ikinä enää osta tai halua windowsia.


Voi olla, että vaikka et osta tai halua niin vielä tulet käyttämään jos et työikään tultuasi ihan vapaasti pääse työpaikkaasi valitsemaan.
Anonyymi: 28 vuotta IT-hommia 3.8.2010 16:09

Anonyymi
Voi olla, että vaikka et osta tai halua niin vielä tulet käyttämään jos et työikään tultuasi ihan vapaasti pääse työpaikkaasi valitsemaan.


Tarvitaan vain rohkeutta. Itse sain hyvän työpaikan vaikka sanoin haastattelussa, että minulla on Windows-allergia, enkä voi sitä käyttää.

Sain iMacin mukisematta.
Anonyymi: Myyntipäällikkö 3.8.2010 17:39

Anonyymi
Voi olla, että vaikka et osta tai halua niin vielä tulet käyttämään jos et työikään tultuasi ihan vapaasti pääse työpaikkaasi valitsemaan.

Tarvitaan vain rohkeutta. Itse sain hyvän työpaikan vaikka sanoin haastattelussa, että minulla on Windows-allergia, enkä voi sitä käyttää.

Sain iMacin mukisematta.

No joo, kuvaa mahtavasti työnantajan viisautta, jos noin typerän kommentin jälkeen pystyy ottamaan kaverin vielä vakavasti ja jopa palkkaamaan töihin.
Anonyymi: Erkki 3.8.2010 17:46

Anonyymi
No joo, kuvaa mahtavasti työnantajan viisautta, jos noin typerän kommentin jälkeen pystyy ottamaan kaverin vielä vakavasti ja jopa palkkaamaan töihin.



Minusta tuo on järkevää ja joustavaa. Miksi pitää tarkoituksella kiduttaa työntekijöitä Windowsilla varsinkin, jos se vain hidastaa työntekoa? Itsekään en ole Windowsia koskaan töissä joutunut käyttämään. 7 on varmaan ihan ok, mutta toisenlaiseen työpöytään tottuneelle silti todella vaikea käyttää.
Anonyymi: Nimetön 3.8.2010 18:14

Anonyymi
W3Schools antaa erittäin harhaisen käsityksen, sillä siellä käyvistä lähes koko porukka on web-sovelluskehityksen (HTML, Javascript yms) parissa pyöriviä harrastelijoita tai ammattilaisia.



Yhtä harhainen on Microsoftin...eikun NetApplicationsin tilasto.
Anonyymi: Nimetön 3.8.2010 18:16

Anonyymi
Windows 7 on täysi susi! 64-bittisessä sinistä ruutua tuon tuosta. Jouduin vaihtamaan 32-bittiseen ja nyt toimii hieman paremmin.
Anonyymi: windows on vaikea ta 3.8.2010 18:43
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.