Kirjaudu ▼
 

HeiaHeia kannustaa kuntoiluun, mutta välttää kilpailua

Ruutukaappaus
HeiaHeia kannustaa kuntoiluun, mutta välttää kilpailua
Suomalainen HeiaHeia-verkkopalvelu on puolessa vuodessa kerännyt käyttäjikseen kymmeniä tuhansia kuntoilijoita eri puolilta maailmaa, vaikka palvelua ei ole juuri edes mainostettu. Suosion yhtenä salaisuutena voi olla kilpailun karsiminen kuntoilusta.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kuntoilun seurantaan erikoistunutta HeiaHeia-verkkopalvelua ei ensisilmäyksellä tajuaisi suomalaiseksi. Nimen taustalla on hiihtokisoista tuttu norjalaisten kannustushuuto. Palvelun oletuskielenä tarjotaan ensimmäiseksi englantia.

– Jossain blogissa meitä veikattiinkin norjalaiseksi palveluksi, ja kävin kommenteissa korjaamassa tietoa, kertoo Jussi Räisänen, yksi palvelun perustajista.

Klikkauksen takaa löytyy kielivaihtoehdoiksi myös suomi ja venäjä. Viime joulun aikoihin perustettu palvelu on kerännyt yli 200 000 suoritusta ja viisinumeroinen määrä käyttäjiä useasta eri maasta, lähes kokonaan ilman mainontaa. Kävijämäärän kasvu on koko ajan kiihtynyt.

– Aluksi tietenkin käskimme kaverien kertoa palvelusta eteenpäin. Aika usein on käynyt, että huomaamme käyttäjämäärän kasvavan äkillisesti jossain, koska joku on kertonut meistä blogissaan, Räisänen kertoo.

Myös monet kuntoilu- ja kuntoutusryhmät ovat ottaneet palvelun käyttöönsä.

– Huomasimme joku aika sitten, että Australiassa oli perustettu hassun nimisiä ryhmiä. Tutkimme taustaa ja selvisi, että ryhmät kuuluivat koululuokille ja että ryhmät oli perustanut liikunnanopettaja, Räisänen kertoo.

– Otimme häneen yhteyttä ja saimme hyviä vinkkejä palvelun kehittämiseksi.

Kannustusta, mutta
ei kilpailua 

Nimestään huolimatta HeiaHeia ei ole keskittynyt hiihtoon. Verkkopalvelun käyttäjät voivat merkitä muistiin kuntoilusuorituksiaan jo noin 300 eri lajista, perustaa ryhmiä sekä seurata ja kommentoida kavereiden urheilusuorituksia.

– Monesta muusta kuntoilun seurantaan tarkoitetusta palvelusta poiketen tarkoituksena ei ole suorituskyvyn maksimointi, vaan kannustaa liikkumaan, kertoo palvelun toinen perustaja Olli Oksanen

Kannustavuuden lisäämiseksi palvelussa on vältetty tulosten vertailua ja kilpailua.

– Aiemmassa versiossa oli ranking-lista, jossa saattoi vertailla suorituksia kaveriporukan kanssa. Testien ja oman kokemuksenkin perusteella ei ole mitenkään kannustavaa olla listan viimeinen, sanoo Räisänen.

– Tärkeämpää on, että liikkuu edes joskus, kuin että masentuu, eikä kuntoile lainkaan, Oksanen lisää.

Palvelun tausta on kuitenkin hyvinkin urheilullinen. Oksanen ja Räisänen halusivat kolme vuotta sitten kannustaa toisiaan treenaamaan maratonille. Ongelmana oli, että Oksanen asui tuolloin Lontoossa ja Räisänen Singaporessa. Valmiita sopivia ratkaisuja ei tuolloin löytynyt, joten kaverit alkoivat kehitellä omaa palvelua.

Hankkeesta kehittyi Moozement.com, jota Oksanen ja Räisänen kutsuvat nykyään HeiaHeian alfa-versioksi.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

HeiaHeian kehitys aloitettiin toden teolla viime syksynä, kun Oksanen sekä yrityksen kolmas osakas, ohjelmistoinsinööri Ivan Kuznetsov jättäytyivät Nokialta eropakettien kanssa. Räisänen taas on sarjayrittäjä, ja kuului muun muassa mobiiliohjelmistoyhtiö Smartnerin perustajiin.

– Mobiilia tämäkin, mutta vähän toisella tavalla, Räisänen sanoo.

Hyvinvointi on
kasvava markkina
 

HeiaHeia-yrittäjien tavoitteena on tehdä palvelusta kannattava liikeyritys. .

Asiakkaiksi kaavaillaan yhteisöjä, järjestöjä ja yrityksiä, jotka tarvitsevat yhteisöllisen työkalun liikunnan seurantaan ja kannustamiseen.

– Kiinnostusta tämän tyypin palveluun ainakin riittää, Räisänen kertoo.

Hänen mukaansa alustavia neuvotteluja on jo käynnissä. Lähinnä on kartoitettu yhteisöjen ja käyttäjien toiveita palvelun kehittämiseksi. Mobiilikäyttöliittymä avattiin huhtikuussa. Valmentajat taas ovat toivoneet enemmän tilastoja ja kuukausinäkymiä suoritusten ja kunnon kehityksen seurantaan.

Räisäsen mukaan mahdollisten asiakkaiden haluamat omat muutokset on mahdollista toteuttaa nykyisen alustan päälle.

Koska tähtäimessä ovat ennemmin tai myöhemmin kansainväliset asiakkaat, edessä on todennäköisesti jossain vaiheessa räätälöinnin ja laskutuksen kehittäminen.

– Tähän ei ole vielä ehditty miettiä, mutta vastahan palvelu on ollut puoli vuotta pystyssä, Räisänen sanoo.

– Mutta vaikka mobiiliyrityksissä tottui aika vauhdikkaaseen menoon, on tämä kehitys ollut kyllä aivan toista luokkaa.

Kaksikon mukaan hyvinvointipalveluilla on selvästi kysyntää. Räisänen mainitsee esimerkiksi Weightwatchers.comin, eli suomalaisittain Painonvartijoiden verkkopalvelun. Weigthwatchers.com keräsi tammi–maaliskuun aikana yli 55 miljoonan dollarin liikevaihdon. 

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (5)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Minusta tuntuu, että nämä lukuisat kuntoilun ja hyvinvoinnin palvelut on business caseina "dead duck"....
Anonyymi: CasualSporter 1.6.2010 18:07

Anonyymi
toi otsikko on väärin... siis "kaksinumeroinen luku käyttäjiä" ja 200000 suoritusta...
Anonyymi: Matikkaa 1.6.2010 18:11

Anonyymi
Jos tehdään juttu jostain verkkopalvelusta niin eikö olisi ihan järkevää tehdä myös linkki sinne itse sivustolle!?
Anonyymi: HalooHaloo 1.6.2010 23:28

Anonyymi
Tuo Heiaheia.com on kyllä erinomainen palvelu ja mielestäni paras näistä ns. sosiaalisista treenipäiväkirjoista. Toisin kuin nimimerkki "CasualSporter", uskoisin Heiaheialla olevan myös bisnespotentiaalia, sillä tällaisen palvelun käyttö on helppoa ja hauskaa ja se tukee hyvin omaa kuntoilua, kuntoilijoiden määrät kasvavat koko ajan ja sektorin ympärillä pyörii aikamoinen bisnes..
Anonyymi: Tero 2.6.2010 13:11

Anonyymi
Hieno palvelu ja toimii mukavasti facebookin kanssa.
Anonyymi: Jari 2.6.2010 15:24
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.