Kirjaudu ▼
 

"Nokia Lumian markkinointiin 450 taalaa yhtä myytyä puhelinta kohden"

AFP
"Nokia Lumian markkinointiin 450 taalaa yhtä myytyä puhelinta kohden"
Nokian ja Microsoftin tukema, AT&T:n johdolla toteutettu ennätyksellisen kallis Lumioiden mainoskampanja on vetämässä Yhdysvalloissa pahan vesiperän.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Matkapuhelinyhtiö Nokian käteiskassa saattaa olla ehtymässä ennakoituakin nopeampaa tahtia. The Register nimittäin laskee, että yhden AT&T-operaattorin kautta Yhdysvalloissa uuteen 49 dollarin alehintaan myytävän Lumia 900 -älypuhelimen markkinointiin käytetään jopa 450 dollaria.

Näin puhelimen markkinointikulut olisivat lähes kymmenkertaiset siitä saataviin myyntituloihin verrattuna. Yhdysvalloissa asiaan tietysti kuuluu, että puhelin myydään kytkettynä pitkään liittymäsopimukseen, mutta luvut ovat silti hälyttäviä.

Verkkolehti perustaa arvionsa useasta eri lähteestä poimittuihin lukuihin. Ad Agen mukaan AT&T on käyttänyt Lumian markkinointiin 150 miljoonaa dollaria, mikä olisi suurin yhtiön tekemä puhelimen mainoskampanja koskaan. Nokian ja Microsoftin on sanottu olleen vahvasti mukana hintapanostuksessa, joten ne lienevät maksaneet suuren siivun jättikampanjasta.

Kampanjan lisäksi Nokian kerrotaan käyttäneen 25 miljoonaa dollaria Lumioiden hankkimiseen AT&T:n työntekijöille.

Markkinointikulut myytyä puhelinta kohden nousevat massiivisiksi yksinkertaisesti sen vuoksi, että Lumiaa on myyty odotuksiin nähden surkeasti. Teknologiabloggari Horace Dediun ComScoren laskelmille perustaman arvion mukaan Lumioita olisi myyty Yhdysvalloissa vain 330 000 kappaletta.

Bernstein Researchin analyytikko Pierre Ferragu on Dediun kanssa samoilla linjoilla. Hänen mukaansa Nokia tulee toimittamaan koko kuluvana vuonna vain noin kolme miljoonaa Windows Phone -laitetta kuluttajille.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Samaan aikaan Samsung toimittaa kymmeniä miljoonia uusia Galaxy S3 -hittipuhelimiaan kovaan hintaan ja Apple saa vielä vanhaa iPhone 4S:ää hyvin kaupaksi ennen uuden iPhonen julkistamista.

Ferragun mukaan älypuhelinmarkkina onkin kahden käyttöjärjestelmän – Googlen Androidin ja Applen iOS:n – kauppa. Windows Phonelle jää kerättäväksi vain pieni määrä käyttäjiä.

– Pysymme näkemyksessämme, että kolmannelle ekosysteemille ei ole enää tilaa ja [loppuvuonna julkaistavan] Windows 8:n vähäinenkin menestys vetänee nousevaa kilpailua myös HTC:ltä ja Samsungilta rajoittaen Nokian siitä saamia etuja, Ferragu kirjoitti Bernsteinin arviossa.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (102)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 11
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Nokian pääjohtaja ja hallitus heti vaihtoon!
Anonyymi: tunarit 17.7.2012 11:59

Anonyymi
Siilasmaa voisi ottaa sen varasuunnitelman käyttöön nyt jos koskaan.
Anonyymi: Asiaa seuraava 17.7.2012 11:59

Anonyymi
Nokia munasi itsensä täydellisesti liittoutuessaan Microsoftin kanssa.


Kaksi munaa tekee munakokkelin.
Anonyymi: Nimetön 17.7.2012 12:01

Anonyymi
Voin sanoa että tuo 330000 on pahasti alakanttiin ja torstaina kuullaan oikea lukema
Anonyymi: SGS 17.7.2012 12:03

Anonyymi
Kävin vastikään eräässä suuressa keski-euroopan maassa, ja siellä oli päälentokentän lennonjohtotorni päällystetty joka suunnasta valtavilla Samsung Galaxy S3 -mainoksilla! :) Ei jäänyt keneltäkään maahan tulijalta huomaamatta.
Anonyymi: Nimetön 17.7.2012 12:05

Anonyymi
Kävin vastikään eräässä suuressa keski-euroopan maassa, ja siellä oli päälentokentän lennonjohtotorni päällystetty joka suunnasta valtavilla Samsung Galaxy S3 -mainoksilla! :) Ei jäänyt keneltäkään maahan tulijalta huomaamatta.


Aika tyhmää paketoida lennonjohtotorni mainoksiin.
Anonyymi: Näkyvyys 0 m. 17.7.2012 12:07

Anonyymi
Google tai Amazon nyt tarjous sisaan noksusta ja patenttisalkku hyvaan haltuun.
Anonyymi: meni jo 17.7.2012 12:08

Anonyymi
Luulisi talouslehtien ymmärtävän että se $50 on vain osamaksun käsiraha ei puhelimen kokonaishinta, mutta ei...
Anonyymi: Nimetön 17.7.2012 12:09

Anonyymi
Parempi business olisi ilmeisesti lumilapioida loput lumiat tehtaalta suoraan kaatopaikaikalle.

Onnea pesänselvitykseen


R.I.P M$ hutsuluuri-Lumia
Anonyymi: samaan aikaan Hölmöl 17.7.2012 12:11

Anonyymi
Markkinointikampanja lisää kuluttajien tietoisuutta WP puhelimista. Sen hinta myytyä puhelinta kohden laskee sitä mukaa puhelimia myydään.

Suurimman osan kustannuksista maksaa Microsoft. Nokian maksamat miljoonat (huhujen mukaan jopa miljardi dollaria) on varattu WP puhelinten markkinointikustannuksiin.

Yhdysvalloissa suurin osa puhelimista maksaa $0 24kk liittymäsopimuksen yhteydessä.

Nokia markkinaosuus myynnistä on 3-5% välissä (Q2) joka tietysti on pettymys. Sen pitäisi olla yli 10%.
Anonyymi: Nimetön 17.7.2012 12:15
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 11
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Uutisotsikot

 
Viikon kommentoiduimmat