Kirjaudu ▼
 

Risto Poutiainen koettelee hakukoneoptimoinnin rajoja

Risto Poutiainen koettelee hakukoneoptimoinnin rajoja
Risto Poutiainen kädessään kirja "101 kysymystä ja vastausta Google-markkinoinnista", jonka hän kirjoitti Taiteiden yönä. Kirja syntyi avustajien tuella 30 tunnissa.
Hakukoneammattilainen ja Taiteiden yönä kirjan nimeltä "101 kysymystä ja vastausta Google-markkinoinnista" kirjoittanut Risto Poutiainen puolustautuu syytöksiltä, joiden mukaan hän harrastaisi niin sanottua "hakukonespämmäystä".
29.9.2006 10:34
Tuomas Karvonen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Spämmäyksellä haluttuja internet-sivuja nostetaan hakutuloksissa korkeammalle kuin minne ne kuuluisivat. Menetelmässä käytetään hakurobotteja houkuttelevia porttisivuja, joilta käyttäjä ohjataan eteenpäin niin nopeasti, ettei hän huomaa asiaa.

Esimerkiksi Google kieltää tällaisen cloakingin eli verhoutumisen ja tiputti muun muassa autovalmistaja BMW:n määräajaksi ulos palvelustaan hiljattain.

Avainsanana maksuttomuus

Poutiaisen nimissä oleva Etusivut.info-sivusto sisältää toimialoittain linkkejä eri yritysten palveluihin. Poutiainen on luonut palveluun selaajalle näkymättömiä sivuja, joilla hänen mukaansa testataan hakurobottien toimintaa.

Sivuston käytäntöjä on arvosteltu muun muassa Optimointi.com-palvelun keskusteluissa ja Poutiainenkin myöntää, ettei toiminta ole Googlen ohjesääntöjen mukaista.

- Hakukonespämmäystä tai kuluttajien harhauttamista kaupallisessa mielessä ei ole kuitenkaan tapahtunut. Tuhansia kävijälle näkymättömiä testisivuja olen luonut, niitä pyörii edelleen ja luon niitä tarvittaessa jatkossakin. Näitä tällaisia pyörii koko ajan eri domaineilla ja eri kielillä, Poutiainen sanoo.

Risto Poutiainen on Total Management Oy:n toimitusjohtaja. Yritys on keskittynyt hakukoneoptimointiin ja Google-mainontaan ja mainostaa sivuillaan olevansa Suomen ensimmäinen Googlen hyväksymä Mainosammattilaisyritys.

- Yksikään yritys ei ole maksanut näistä testeistä mitään. Etusivut.info on minun yksityinen sivustoni ja se ei ole eikä ole ollut mikään maksullinen palvelu, Poutiainen korostaa.

Palvelussa mukana olevat yritykset on Poutiaisen mukaan valittu satunnaisesti etsimällä niitä netistä ja tarkistamalla heidän sivuiltaan, että he tarjoavat kyseisiä palveluita. Samalla periaatteella toimii moni maksuton palveluhakemisto, kuten Open Directory Project, hän huomioi.

Poutiainen ei tiedä varmasti, onko Total Managementin asiakkaita mukana vai ei, mutta pitää sitä erittäin epätodennäköisenä.

- Ja vaikka olisi, niin ne eivät tietäisi saavansa minkäänlaista nostetta. Sivut on rakennettu niin, että nostetta ei niiltä myöskään saa, Poutiainen sanoo.

Testisivuja on kuitenkin poistettu viime aikoina urakalla, mutta Poutiaisen mukaan tässä ei ole kysymys jälkien peittelemisestä. Hänestä ei ole mitään järkeä jatkaa tätä nimenomaista testiä, kun asia on tullut julkisuuteen. Hakukoneet todennäköisesti poistaisivat sivut joka tapauksessa tarpeettomana roskana indekseistään.

"Periaatteessa mahdollista, mutta..."

Digimarkkinoinnin asiantuntijayrityksen, Exoven perustajiin lukeutuva Janne Kalliola pitää Poutiaisen selitystä periaatteessa täysin uskottavana. Kalliola toimii Exoven teknologiapäällikkönä ja hän on perehtynyt erilaisiin verkon vedätysyrityksiin vuosien varrella.

- Minusta on kuitenkin outoa, että hakukoneita testataan tässä sellaisilla termeillä, joilla on kaupallista merkitystä. Miksi ei käytetä keksittyjä sanoja, Kalliola kysyy. Eräällä jo poistetulla koesivulla mainittiin esimerkiksi suurten hotelliketjujen nimiä useaan otteeseen.

- Keksityillä sanoilla ei saada kilpailtua ympäristöä aikaan. Tietysti hakusana "xwerguyil87" olisi hakutulosten kärjessä, koska sille ei olisi kilpailevia dokumentteja, Poutiainen perustelee.

Kiinni hakukoneiden saloihin

Testisivujen avulla yritetään pureutua hakukoneiden salaisiin algoritmeihin eli siihen, miten hakukoneet luokittelevat ja esittävät hakutuloksia. Esimerkiksi: miten tuloksiin vaikuttaa se, onko hakusana sivun otsikossa, ingressitekstissä, lihavoituna tai html-linkissä? Tämä on arvokasta tietoa kaikille hakukoneissa listatuille tahoille.

- Tiedonjyvästen saaminen edellyttää laajaa testausohjelmaa. Hakurobotteja saa ja pitääkin testata vapaasti. Kun kyse ei ole rahan ansainnasta ja kuluttajien tai mainostajien harhauttamisesta, niin eettisyyskin on kunnossa, Poutiainen katsoo ja huomauttaa, että hän ollut mukana laatimassa IAB:n (Internet Advertising Bureau) hakukoneoptimoinnin eettisiä ohjeita.

Janne Kalliolan mielestä hakukonealgoritmien testaus on tietyllä tavalla ymmärrettävää, mutta toisaalta myös arveluttavaa.

- Se on vähän kuin teollista tutkimusta, kun yritetään selvittää, miten joku, joka ei kerro, tekee asioita. Ymmärrettävää toiminta on, koska tässä ovat kyseessä isot rahat, Kalliola miettii. Hän tietää surullisia tarinoita, joissa firman bisnes on melkeinpä kuollut, kun algoritmin muutos on pudottanut sen ykkössijalta alemmas hakutuloksissa.

Poutiainen tarjoaa hakuroboteille sivuja, joilla hakusanat on sijoiteltu strategisesti ja jotka näyttävät ulkopuolisen silmissä järjettömiltä. Koesivuja klikkailevat myös kuluttajat, minkä vuoksi heidät on hänen mukaansa johdatettava eteenpäin järkevän näköiselle sivulle.

Mutta Kalliola ihmettelee, miksei Etusivut.info sitten kerro sivuillaan, että kyse on testistä.

- Loppukäyttäjän näkökulmasta Etusivut.info näyttää tyypilliseltä rahastusmielessä tehdyltä sivustolta. Monesti, kun esimerkiksi kirjoittaa domain-nimen väärin, päätyy juuri vastaavantasoisille sivuille. Etusivut.info ei lisää internetin sisällön arvoa ollenkaan, jolloin sen olemassa olon oikeutusta on hyvä kysyä, Kalliola sanoo.

- Internetin pitäisi lisätä arvoa sekä tiedon tuottajalle että sen käyttäjälle ja tämä ei lisää arvoa kuin ainoastaan tiedon tuottajalle. Minusta se ei ole hyvä juttu. Onko se oikein taikka väärin, siihen en ota kantaa, Kalliola jatkaa.

Poutiainen ottaa Kalliolan ohjeen vakavasti ja lupaa tuoda sivuilla selvästi esiin, mistä on kysymys.

"Asiasta ei puhuta"

Hakutuloksissa Etusivut.infon alle jäävän tahon voisi luulla loukkaavan asiasta, mutta Poutiainen on eri mieltä. Hänestä ongelma on se, ettei hakurobottien testauksesta ole Suomessa puhuttu mitään.

Mutta jos robottien testausta ei juuri Suomessa harrasteta, eikö se kerro, että toimintaa pidetään arveluttavana? Poutiaisen mukaan ei. Hiljaisuus johtuu hänestä siitä, ettei hakukoneoptimoinnin alalla ole juurikaan toimijoita. Etusivut.infon testausmalli on lainattu Yhdysvalloista.

Ruotsissa käydään sotaa

Helmikuisessa BMW:n tapauksessa yritys itse kalasteli kävijöitä porttisivujen avulla, minkä ilmi tultua Google pudotti yhtiön kokonaan hakutuloksista tietyksi ajaksi. Poutiaisen mukaan hänen sivustoaan ei voi myöskään verrata suomalaiseen Webfinderiin, joka aiheutti jupakan keväällä.

- Minä olin yksi niistä, joka huomasi ja ilmoitti palvelun hakukoneille. Sehän myi olematonta näkyvyyttä sadoille yrityksille spämmäyksen avulla, Poutiainen muistaa.

Ruotsissa hakukoneoptimointi perustuu Poutiaisen mukaan pitkälti arveluttaviin menetelmiin. Alan yritykset myyvät liikennettä omien palvelimiensa kautta, eli asiakas ostaa sivuilleen kävijöitä tai klikkejä optimoijan porttisivujen avulla, ja laskutus perustuu klikkausten määrään.

- Tämän vuoksi muun muassa Google ei pidä ruotsalaisista hakukoneoptimointiyrityksistä, ja hakukoneet ovat ikään kuin sodassa firmoja vastaan, Poutiainen tietää.

Poutiaisella on Etusivut.infon lisäksi muitakin domaineja, joita hän kutsuu testisivustoiksi.

Pieni hakukone Ulysseek.com näyttää edelleen Etusivut-infon ykkösenä muun muassa hakusanalla "autotarvikkeet". Linkki avaa normaalin näköisen sivun, mutta hakukoneen välimuistitallenne näyttää alkuperäisen, hakuroboteille suunnitellun sivun, jolta käyttäjä ohjataan eteenpäin.

∇ Mainos ∇
29.9.2006 10:34
Tuomas Karvonen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Uutisotsikot

 
Viikon kommentoiduimmat