Kirjaudu ▼
 

Verkkomainonta kiihdytti yli sataan miljoonaan euroon Suomessa

Matti Björkman/Lehtikuva
Verkkomainonta kiihdytti yli sataan miljoonaan euroon Suomessa
Internet-mainontaa kehittävä järjestö IAB Finland on jälleen julkaissut omat lukunsa viime vuoden verkkomainonnasta Suomessa. Lukujen mukaan vuonna 2007 päästiin ensi kertaa yli sataan miljoonaan euroon.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

IAB Finland kertoo laskeneensa jäsenistönsä kanssa 'verkkomainonnan todellisen kokonaismäärän' Suomessa vuonna 2007. Laskelmissa päädyttiin 109,5 miljoonaan euroon ja 8,3 prosenttiin mainoskakusta. Vuoden 2006 verrokkiluvut olivat 82,8 miljoonaa ja 6,5 prosenttia.

Vuonna 2007 verkkomainonta nousi Suomessa neljännelle sijalle sanomalehtien, tv:n ja aikakauslehtien jälkeen. Ruotsissa verkkomainonnalla on selvästi isompi siivu kokonaiskakusta kuin Suomessa, 13,9 prosenttia. Naapurissa nettimainonta itse asiassa ohitti tv-mainonnan (13,5%) viime vuonna kolmannella kvartaalilla.

Suomen laskelman pohjana on Mainonnan neuvottelukunnan tilaama ja TNS Gallupin toteuttama Mainosbarometri 2008 -tutkimus mainonnan jakautumisesta eri medioiden kesken. Sen mukaan verkkomainonnan arvo oli vain 61,4 miljoonaa euroa viime vuonna.

IAB:n laskelma sisältää bannerimainonnan ja luokiteltujen ilmoitusten lisäksi myös hakusanamainonnan ja sähköisten hakemistojen myynnin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Mainosbarometri 2008 -tutkimuksen vuodenvaihteen kyselyn mukaan medioista suurimmat saldoluvut saavat verkko-, mobiili- ja sähköpostimainonta. Saldoluku ilmaisee mainosinvestointien suunnan.

IAB Europe arvioi vuonna 2007 Euroopan verkkomainonnan kasvaneen noin 38 prosenttia ollen kokonaisuudessaan 11,5 miljardia euroa. Esimerkiksi Iso-Britanniassa odotetaan verkkomainonnan nousevan suurimmaksi sähköiseksi mediaksi ohi tv-mainonnan vuonna 2009.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Viikon kommentoiduimmat