Kirjaudu ▼
 

Turkulaiselle mobiilipollaukselle patentti USA:ssa

Turkulainen Riddes Oy on saanut sovellukselleen patenttisuojan Yhdysvalloissa. Firma suunnittelee mobiilien päätelaitteiden avulla käytettäviä langattomia markkinatutkimussovelluksia ja aloitti sovellusten kehittämistyön vuonna 1999.
11.8.2005 14:58
Tuomas Karvonen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Normaalin matkapuhelimen selaimen avulla käytettävää Mobile Vote -sovellusta on sittemmin käytetty useisiin erilaisiin tutkimus- ja seurantaprojekteihin muun muassa mielipidetutkimuksissa, mainoskampanjoiden seurantatutkimuksissa, crm- ja muissa asiahallintaprojekteissa sekä poliittisissa kampanjoissa Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Yhtiö kertoo Mobile Vote -sovelluksensa olleen tähän asti suurimman haasteensa edessä viime syksynä, kun sitä käytettiin kuuden kuukauden ajan USA:n presidentinvaalien yhteydessä.

Kampanjassa mielipidetutkimuksia toteutettiin sekä mobiili-internetin että tekstiviestien avulla. Kampanjan aikana osallistujilta kysyttiin esimerkiksi aikovatko ihmiset äänestää vaaleissa, ketä äänestävät ja kuka selviytyi parhaiten tv-väittelystä. Kyselyihin osallistui noin 300 000 ihmistä.

Fokus mobiilinetissä

USA:n patenttihakemus jätettiin syyskuussa 1999 ja ensimmäinen mobiiliin selaimeen perustuva sovellus kehitettiin Riddesin Suomen yksikössä.

- Viisi vuotta on pitkä aika mobiilibisneksessä ja onneksi olimme silloin edellä aikaamme, tiivistää yhtiön tunnelmat patentin myöntämisestä Wille Eerola, Riddesin hallituksen puheenjohtaja ja yksi sovelluksen kehittäjistä.

- Meillä fokus on ollut jatkuvasti mobiili-internetin puolella, koska se mahdollistaa arvokkaamman ja monipuolisemman tiedon keräämisen kuin mitä perinteistä tekstiviestiä käyttäen on mahdollista, Eerola katsoo.

Yhtiössä uskotaan vahvasti uuden sukupolven mobiilikäyttöön. - Vaikka nuoret ovat globaalistikin katsottuna laiskoja äänestämään, uskomme mobiilipollauksen välittävän uuden sukupolven tuntoja tulevaisuudessa entistä enemmän haastaen myös perinteisemmät mielipidetutkimukset ja mielipiteet, Eerola sanoo.

Lähitulevaisuudessa yhtiö panostaa erityisesti operaattorien suuntaan. - Olemassa olevien asiakkaiden tuntoja ja tyytyväisyyttä on tehokasta ja luonnollista mitata omaa ydinkanavaa käyttäen ja tätä arvokasta tietoa on käytettävissä välittömästi muun muassa asiakasvaihtuvuuden ennustamiseen ja rajoittamiseen, Wille Eerola perustelee.

∇ Mainos ∇
11.8.2005 14:58
Tuomas Karvonen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Uutisotsikot

 
Viikon kommentoiduimmat