Kirjaudu ▼
 

Irkkaaja muuttui nettimatkaajaksi

Irkkaaja muuttui nettimatkaajaksi
Taneli Tikka esittelee Facebook-sivuaan, johon on liitetty Dopplr-laatikko.
Sarjayrittäjä Taneli Tikka on pukeutunut liituraitapukuun ja järeään kelloon. Silmiinpistävintä silti on kenkien puute. 29-vuotias yritysjohtaja tassuttelee sukkasillaan toimistonsa eteiseen.
Vuokko Aro
4.10.2007 15:50
0

Liikematkailijoiden verkkoyhteisö Dopplrin COO eli liiketoiminnan johtaja hän on ollut syyskuun alusta lähtien.

Dopplriin Tikka siirtyi IRC-Galleriaa pyörittäneeltä Dynamoidilta, joka myytiin keväällä Sulakkeelle. Kauppa tehtiin osakevaihtona.

- Kyllä siitä osakekaupasta toivottavasti jotain jää käteen. Jos hommat menevät todella hyvin, kauppahinnalla ei ole mitään kattoa.

IRC-Gallerian myynti oli Tikan neljäs yrityskauppa.

Tikka aloitti uransa vuonna 1999, jolloin hän perusti ensimmäisen yrityksensä Taika Technologiesin.

Taika kehitti ohjelmistoja verkkoyhteisöille ja sai rahoitusta keväällä 2000, juuri kun dotcom-kupla oli puhkeamaisillaan.

- Rahaa paloi. Koulutus oli kallista, mutta arvokasta. Ei niitä juttuja heti seuraavana päivänä ole unohdettu.

Kesällä Tikka aloitti keskustelut töistä Dopplrilla, jonka Marko Ahtisaari oli kumppaneidensa kanssa keväällä käynnistänyt.

Yhteistyö alkoi osapuolten yhteensopivista kehitysideoista: Dopplrin olisi kasvettava ja saatava kaupalliset mekanisminsa toimimaan.

Ansaintamalleja kehittäneen Tikan tuorein työnäyte löytyy IRC-Galleriasta.

- Galleria pyörittää todella voitollista ja tuottoisaa liiketoimintaa. Siellä mallit toimivat oikein kivasti.

Entä sitten Dopplrin ansaintamallit?

Tarkkoja malleja Tikka ei Sunrise Avenue- ja Dudesons-tarroilla koristellun Macbookinsa takaa paljasta. Pelkästään mainontaan ne eivät ainakaan tule perustumaan, vaan johonkin "fiksumpaan ja kiinnostavampaan".

Hotellivarausten tekeminen suoraan Dopplrin kautta ei tunnu kaukaa haetulta liikeidealta, yhteisöön kun on jo luvassa suosituksia vastaanottava ominaisuus. Varauspainike olisi luonnollinen jatke kommenttipalstalle, jonka käyttäjät kertovat pitämistään ravintoloista tai hotelleista.

Dopplrin käyttäjät ovat Tikan mukaan ympäristötietoista väkeä ja ovat jo kyselleet mahdollisuuksista korvata matkojensa hiilidioksidipäästöjä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Hiilidioksidin offset-maksuista saattaa tulla olennainen osa matkalaskurina toimivan Dopplrin tulevia ansaintamalleja.

Dopplriin on kirjattu noin 100 miljoonaa matkamailia. Etäisyys on sama kuin matka maasta aurinkoon.

Yksin vai yhdessä? Toistaiseksi Dopplria käyttää alle 100 000 henkeä. Tikka ei paljasta tarkkoja tavoitelukuja mutta hehkuttaa, että asiakkaaksi kelpaavia liikematkalaisia on maailmassa miljoonia.

- Kukaan muu ei keskity matkustamiseen laser-tarkkuudella. Me teemme parempaa tuotetta, sillä muille yhteisöille liikematkailu on vain lisäominaisuus.

Keskittymisen puolesta ja liikematkailijoiden tarpeista puhuu myös LinkedIn perustaja ja Dopplriinkin sijoittanut Reid Hoffman.

- Verkossa tulee tulevaisuudessa olemaan yleisiä suuryhteisöjä sekä erikoistuneita ja vertikaalisia yhteisöjä, jotka tavoittelevat tärkeitä kohderyhmiä, Hoffman kertoo ITviikolle.

Suurista yhteisöistä Hoffman mainitsee Facebookin ja LinkedInin, joiden käyttäjämäärien hän arvioi tasaantuvan reiluun 40 miljoonaan ja 15 miljoonaan henkilöön.

- Jos onnistumme keräämään lähes kaikki maailman liikematkaajat, voimme tarjota matkustamiseen liittyvää tietoa muille yhteisöille, Tikka visioi Dopplrin tulevaisuudesta.

ITviikko 4.10.2007

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (0)

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Viikon kommentoiduimmat
Dilbert on muuttanut. Lue Dilbert Taloussanomien etusivulta